Siteregler

Vi forventer, at du opfører dig på en rimelig civil, moden og ikke-forstyrrende måde på SCP-wikien.

Denne side viser alle større SCP wiki-regler, og hvordan advarsler og forbud fungerer. Følg ånden i reglerne, ikke kun det nøjagtige bogstav.

Disse handlinger vil aldrig resultere i forbud:

  • At skrive en artikel, som ingen kan lide.
  • Afstemning om enhver artikel udelukkende baseret på din egen mening om dens kvalitet eller fordele.
  • Respektfuld uenighed med brugere eller personalebeslutninger.

Disse handlinger kan resultere i et øjeblikkeligt permanent forbud:

  • Hærværk.
  • Skøn og åbenlys trolling.
  • Sokdukkekunst.
  • Plagiat.
  • Chikane af webstedsmedlemmer.
  • Anden alvorlig forseelse.

Hvordan man opfører sig

  • Regel nul: Vær ikke en pik. Hver anden regel følger af dette.
  • Send artikler: Indsend ikke et stort antal artikler af lav kvalitet. Når personalet fortæller dig at sætte farten ned eller stoppe med at skrive, så lyt.
    • Plagiat: Du må ikke kopiere nogen del af en andens skrifter til at bruge som dit eget værk uden korrekt tilskrivning. Du må ikke forsøge at udgive en anden brugers artikel som dit eget arbejde. Hvis du gør det, vil det resultere i en summarisk sletning af værket.
      • At låne fortællende eller karakterindhold fra andre værker er generelt fint, så længe der ikke er et åbenlyst eller ondsindet forsøg på at narre læseren til at tro, at værket er dit eget. Overvej for eksempel de mange tilpasninger af Sherlock Holmes: Elementary, Sherlock, The Great Mouse Detective osv. Dine værker skal være originale i stil og teknik. Kontakt personalet, hvis du ikke er sikker på, om noget er plagiat.
    • Brug af billeder: Billeder inkluderet i din artikel skal følge reglerne i vores Billedbrugspolitik. Du skal inkludere kilden til dine billeder på diskussionssiden, og denne kilde skal overholde vores webstedspolitik og -licens. Hvis du har spørgsmål, så kontakt licensteamet.

Interaktion med personalet

  • Moderative indlæg: Hvis du ser et "Personalindlæg", "Mod-indlæg" eller "Administratorindlæg", skal du ikke svare undtagen under følgende omstændigheder:
    • Call for Rewrite: Svar kun, hvis du vil melde dig frivilligt til at omskrive siden eller diskutere omskrivningen af ​​siden.
    • Sletning Stem: Svar kun, hvis du vil bede om at omskrive siden eller anmode om et udsættelse af sletningen.
    • Open: - Alle kan svare på dette indlæg.
  • Personaleanmodninger: Hvis en medarbejder beder dig om at ændre din adfærd, enten ved privat besked, medarbejderpost eller på anden måde, forventes du at gøre det.
  • Afsluttede diskussioner: Forsøg ikke at fortsætte en samtale, der har fået en stopordre.
  • Personalbeslutninger/appeller: Hvis du er uenig i en medarbejders afgørelse, kan du klage til en anden medarbejder. Den anden medarbejders beslutning er den endelige beslutning om spørgsmålet.

Hvis du føler, at en bruger har overtrådt nogen af ​​reglerne på denne side, bedes du kontakte en medarbejder.

Andre ting, der kan få dig i problemer

  • Adfærd, der ikke kan skelnes fra trolling: Når det kommer til trolling, tager personalet en "hvis det ligner en and"-tilgang. Slutresultatet er det samme, og vi ønsker ikke den slags adfærd her.
  • Raidere et andet websted: Brug ikke wikien eller relaterede platforme til at organisere forstyrrelser af den normale drift af et andet websted. Hvis en anden gør dette, skal du ikke deltage i det.
  • Ophidser lort: Dette betyder "et mønster af konstant at gå på spidsen for uacceptabel adfærd". Negative adfærdsmønstre, der er etableret og bestemt til at være til skade for webstedet eller samfundet, tolereres aldrig længe.
  • Kunst plagiat: Enhver kunst, du sender til wikien, skal være kompatibel med webstedets CC BY-SA-licens (f.eks.: en CC-BY- eller en Public Domain-licens). Hvis du sporer, genskaber eller henviser i høj grad til et billede, skal det også være kompatibelt med denne licens, og du skal citere det. Undladelse af at citere dine kilder i ovenstående sager er grund til disciplinære handlinger svarende til litterært plagiat. Derudover skal kunstværker, der er lavet ved at bruge referencer, der ikke er kompatible med CC-BY-SA, ændres tidligere genkendelse fra nævnte referencer.
  • Hærværk: At foretage ondsindede redigeringer af sider uden behørig autorisation vil resultere i et forbud, hvis længde vil blive besluttet af det disciplinære team. Uautoriserede redigeringer uden ondsindet hensigt vil resultere i en tilbagekaldelse af medlemskab, med forbudsimplementering efter disciplinærteamets skøn.

Den disciplinære proces

De normale trin i straf er som følger:

  • Advarsel
  • Medlemskab tilbagekaldelse
  • Kort forbud (normalt ugelangt til månedlangt)
  • Langt forbud (månedslangt til årslangt)
  • Permanent forbud

Hvis en medarbejder advarer dig om din adfærd, og du ikke følger de instruktioner, de giver dig, vil du blive tilbagekaldt eller udelukket.

Yderligere overtrædelser er lig med længere forbud. Særligt alvorlige overtrædelser kan resultere i, at man springer over til strengere straffe, herunder at blive permanent forbudt med det samme.

Brugere, der modtager permanente eller et år lange websteds- eller chatforbud, kan få deres sager gennemgået af henholdsvis chatop-teamet eller webstedets disciplinære team, som kan beslutte at indføre disciplinære foranstaltninger, hvis de føler, det er berettiget.

Når dit forbud er blevet serveret, skal du ansøge om medlemskab på webstedet igen. Hvis du vil være med i fællesskabet igen, skal du følge samme proces som alle nye medlemmer.

Indholdsopslag af forbudte brugere

Brugere, der i øjeblikket er udelukket fra webstedet, må ikke indsende nye artikler eller andre værker til webstedet på nogen måde.

Brugere, der er udelukket på grund af bekymringer om chikane, må ikke anmode om indholdsredigering af deres artikler eller indsende noget nyt indhold til webstedet på nogen måde. Brugere, der er udelukket på grund af disciplinære spørgsmål, kan anmode om indholdsredigeringer til eksisterende værker, så længe de foreslåede redigeringer ikke er bevidst provokerende, regelbrud eller er så universelle, at de udgør et de facto nyt stykke. Foreslåede redigeringer vil blive overvejet fra sag til sag uden garantier for accept.

Forsøg på at omgå denne politik vil blive set som begrundelse for at afvise fremtidige redigeringsanmodninger.

Alle forbudte brugere kan anmode om sletning af deres eksisterende arbejde eller værker, og personalet vil efterkomme det, så snart de med rimelighed er i stand til det.

Appeller

Enhver bruger, der har modtaget et webstedsforbud, der varer længere end 24 timer, får mulighed for at appellere forbuddet med det samme. De kan efter eget skøn vælge at vente, så længe de ønsker at appellere forbuddet eller helt give afkald på appelmuligheden. Brugere, der har været forbudt i mere end et år, får en yderligere mulighed for at appellere på årsdagen for den oprindelige forbudsdato. Brugere, der er blevet permanent udelukket, kan appellere årligt indtil et tidspunkt, hvor det disciplinære team beslutter at tilbagekalde deres appelprivilegier.

Undtagelser fra dette er som følger:

  • Brugere, der er blevet forbudt for at være mindreårige, kan ikke appellere dette forbud. Et sådant forbud vil udløbe, når de når minimumsalderen for at blive medlem af siden.
  • Brugere, der er blevet forbudt på grund af åbenlys alvorlig trolling, kan aldrig appellere.
  • Brugere, der forsøger at hacke, udnytte eller på anden måde få kontrol over eller beskadige SCP Wiki-relaterede servere eller konti, må aldrig appellere.
  • Visse forbud mod chikane kan aldrig appelleres.
  • Brugere, der har fået tilbagekaldt deres appellantrettigheder, kan aldrig appellere. Med andre ord - du kan miste dine forbudsappelprivilegier under visse omstændigheder.

Chatforbud er normalt adskilt fra webstedsforbud og spejler ikke altid hinanden. En undtagelse fra dette er, at en person, der er permanent udelukket fra siden, også kan blive permanent udelukket fra chatten. Dette gælder dog ikke omvendt. Chat permanente forbud spejles kun på siden i tilfælde af åbenlys trolling. Chatforbud følger en lignende proces som beskrevet nedenfor, med den undtagelse, at de håndteres af Chat-personale i stedet for af Disciplinærteamet. Der er cross-over mellem chat-personale og Disciplinær, men forbudene behandles normalt særskilt.

Medmindre andet er angivet, er indholdet af denne side licenseret under Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License